CZAS REALIZACJI: od 01.10.2024 r. do 27.06.2025 r.

 

WSTĘP:

            Program jest skierowany do grupy przedszkolnej w wieku 3-4 lat. Głównym założeniem jest podniesienie świadomości w zakresie zdrowego odżywiania. Dzieci będą uczyć się, jak zdrowo jeść, jak ciekawie przyrządzać apetyczne posiłki. Poznamy piramidę zdrowego żywienia
i zasady zdrowego odżywiania. Dowiemy się czym są i do czego są potrzebna witaminy. Program ten pomoże najmłodszym w sposób ciekawy
i dostępny posiąść pierwsze doświadczenia w zakresie wiedzy kulinarnej. W założeniach program przewiduje zagadnienia z zakresu higieny, zdrowego odżywiania oraz zasady savoir vivre. Podczas zajęć dzieci mają okazję samodzielnie przyrządzić potrawy, a następnie je degustować.

 

ZAŁOŻENIA PLANU:

Cel główny:

- poznanie zasad zdrowego żywienia

- wyrobienie nawyków zdrowego odżywiania

- rozwijanie motoryki małej

- dbanie o bezpieczeństwo i higienę pracy

Cele szczegółowe:

- rozwijanie umiejętności pracy w grupie

- umiejętność posługiwania się różnymi urządzeniami technicznymi

- kształtowanie zmysłów (smaku, węchu)

- rozwijanie zdolności kulinarnych

 

Metody:

- pokazowa- angażując wzrok, dotyk i inne zmysły

- obserwacja- nauczyciel pokazuje dzieciom jak poprawnie przyrządzić danie

- pogadanka- wymiana informacji między nauczycielem a uczniem

- aktywizująca- dzieci z pomocom nauczyciela wykonują proste dania kulinarne.

Ewaluacja:

Ewaluacja obejmuje następujące obszary planu:

- użyteczność – czego nauczyły się dzieci podczas zajęć z kuchcikowa

- strategia- czy stosowane metody, pomoce i środki dydaktyczne są skuteczne i przynoszą zamierzony efekt.

Narzędziami zebrania informacji po każdych zajęciach będą:

- ilustracje obrazujące „zadowolenie” (buzia uśmiechnięta) co wskazuje, że dziecku podobały się zajęcia, że się dużo nauczyło oraz „niezadowolenie” (buzia smutna) co wskazuje, iż dziecku nie podobały się zajęcia i niczego się nie nauczyło

- wywiad- zbieranie opinii dzieci

- obserwowane reakcje dzieci podczas wykonywania doświadczeń oraz satysfakcja z osiągniętego rezultatu.

Bibliografia:

1.      PROGRAM-WARSZTATÓW-KULINARNYCH-KUCHCIKOWO.pdf (przedszkolankowo.pl)

2.      Przepisy kulinarne, Czas Dzieci

3.      A. Shah, „Mały szef kuchni. Moja pierwsza książka kucharska”, Bukowy Las, 2020

 

 

L.p.

Temat

Cele

Sposób realizacji

Pomoce

1.     Październik

KOLOROWE KANAPKI

- bezpieczne posługiwanie się sztućcami

- poprawne nakrywanie do stołu;

- kształtowanie nawyków zdrowego żywienia

- zapoznanie się z piramidą zdrowego żywienia

- rozwijanie motoryki małej

- wykonanie kolorowych kanapek z wykorzystaniem warzyw: dzieci smarują masłem chleb, kroją warzywa z pomocom nauczyciela i układają na chleb

- prezentacja wykonania kanapki przez nauczyciela.

- sztućce

- talerze

- pieczywo

- masło

- warzywa

- wędlina

- ser żółty

2.     Listopad

SAŁATKA OWOCOWA

- rozwijanie umiejętności pracy w grupie

- poprawne posługiwanie się sztućcami

- estetyczne spożywanie posiłku

- rozwijanie zdolności kulinarnych

- rozwijanie motoryki małej

- wykonywanie sałatki owocowej z owoców sezonowych.

- dzieci kroją owoce na deseczce. Wkładają owoce do miseczki i mieszają z jogurtem owocowym

- talerze

- sztućce

- deska do krojenia

- owoce sezonowe

- jogurty owocowe

3.     Grudzień

Babeczki

- rozwijanie zdolności kulinarnych

- współpraca w grupie

- poprawne nakrywanie di stołu

- poprawne korzystanie ze sprzętu kuchennego

- kształtowanie zmysłów

- wykonanie czekoladowych babeczek

- dzieci przesypują mąkę do miski. Dodają wszystkie składniki i mieszają mikserem. Każde dziecko nakłada jedną porcję ciasta do foremki

- dzieci samodzielnie dekorują upieczone babeczki

- foremki do babeczek

- mikser

- mąka

-kakao

- olej;

- proszek do pieczenia

- soda oczyszczona;

- piekarnik;

- cukier;

- ozdoby na babeczki;

 

 

4.     Styczeń

Galaretka z owocami

- kształtowanie nawyków zdrowego żywienia;

- świadomość wpływu zdrowego odżywiania na zdrowie człowieka;

- świadomość

- kształtowanie motoryki małej

- kształtowanie zmysłów

- dzieci z pomocom nauczyciela kroją owoce na deseczce;

- rozpuszczenie galaretki w ciepłej wodzie przez dzieci

- rozlanie galaretki przez nauczyciela do szklanek;

- włożenie przez dzieci ulubionych owoców do galaretek

- dekorowanie stężonych galaretek

 

- galaretki owocowe

- owoce

- sztućce

- talerze

- deski do krojenia

- ciepła woda

- bita śmietana

- sos czekoladowy

 

5.     Luty

Surówka

- świadomość wpływu witamin, zawartych w warzywach, na zdrowie człowieka

- kształtowanie nawyków zdrowego żywienia

- rozwijanie motoryki małej

- kształtowanie zmysłów

- rozwijanie zdolności kulinarnych

- dzieci tworzą samodzielnie surówkę z marchewki i jabłka

- dzieci z pomocom nauczyciela obierają marchew i jabłka

- przedszkolaki z pomocom nauczyciela ścierają marchew i jabłka n tarce

- marchew

- jabłka

- tarka

- sztućce

-talerze

- cukier

 

6.     Marzec

Gofry

- zasady bezpiecznego wykorzystywania sprzętów kuchennych

- kształtowanie zmysłów

- rozwijanie umiejętności kulinarnych

- rozwijanie motoryki małej

- dzieci wraz z pomocą nauczyciela przygotowują ciasto na gofry

- przedszkolaki wraz z pomocom nauczyciela kroją owoce

- pieczenie gofrów

- dekorowanie gofrów

- mąka

-proszek do pieczenia

- sól

- cukier

- jajka

- olej

- mleko

- owoce

- bita śmietana

- polewa

- talerze

- gofrowania

- sztućce

7.     Kwiecień

Hot- dogi

- kształtowanie nawyków zdrowego żywienia

- poprawne wykorzystywanie sprzętu kuchennego

- kształtowanie zmysłów

- estetyczne spożywanie posiłku

- dzieci wraz z pomocą nauczyciela obierają i kroją warzywa

- podpieczenie bułki i parówek w piekarniku

- dzieci samodzielnie wykonują hot dogi ( nakładają ulubione warzywa)

- bagietki

- warzywa

- ketchup

- parówki

- piekarnik

- talerze

8.     Maj

Wiosenna sałatka

- kształtowanie nawyków zdrowego żywienia

- zaznajomienie się z warzywami wiosennymi;

- rozwijanie motoryki małej;

- kształtowanie zmysłów

- rozwijanie umiejętności kulinarnych

- dzieci z pomocą nauczyciela wykonują sałatkę wiosenną, obierają i kroją warzywa.

- dzieci samodzielnie starają się nakryć do stołu

 

 

- miska

- jajka

- groszek

- rzodkiewka

- papryka

- majonez

- łyżki

- talerze

9.     Czerwiec

 Lodowy deser z owocami

- rozwijanie zdolności kulinarnych

- rozwijanie ciekawości kulinarnych wśród dzieci;

- kształtowanie zmysłów

- rozwijanie motoryki małej

- nauka poprawnego nakrywania do stołu

- dzieci wraz z nauczycielem tworzą desery lodowe ( dzieci samdzielnie nakładają lody na talerze i dekorują ulubionymi owocami)

- krojenie owoców na desce

- lody

- owoce

- bita śmietana

- talerze

- łyżeczki