CZAS REALIZACJI: od 01.10.2024 r. do 27.06.2025 r.
WSTĘP:
Program jest skierowany do grupy przedszkolnej w wieku 3-4 lat. Głównym założeniem jest podniesienie świadomości w zakresie zdrowego odżywiania. Dzieci będą uczyć się, jak zdrowo jeść, jak ciekawie przyrządzać apetyczne posiłki. Poznamy piramidę zdrowego żywienia
i zasady zdrowego odżywiania. Dowiemy się czym są i do czego są potrzebna witaminy. Program ten pomoże najmłodszym w sposób ciekawy
i dostępny posiąść pierwsze doświadczenia w zakresie wiedzy kulinarnej. W założeniach program przewiduje zagadnienia z zakresu higieny, zdrowego odżywiania oraz zasady savoir vivre. Podczas zajęć dzieci mają okazję samodzielnie przyrządzić potrawy, a następnie je degustować.
ZAŁOŻENIA PLANU:
Cel główny:
- poznanie zasad zdrowego żywienia
- wyrobienie nawyków zdrowego odżywiania
- rozwijanie motoryki małej
- dbanie o bezpieczeństwo i higienę pracy
Cele szczegółowe:
- rozwijanie umiejętności pracy w grupie
- umiejętność posługiwania się różnymi urządzeniami technicznymi
- kształtowanie zmysłów (smaku, węchu)
- rozwijanie zdolności kulinarnych
Metody:
- pokazowa- angażując wzrok, dotyk i inne zmysły
- obserwacja- nauczyciel pokazuje dzieciom jak poprawnie przyrządzić danie
- pogadanka- wymiana informacji między nauczycielem a uczniem
- aktywizująca- dzieci z pomocom nauczyciela wykonują proste dania kulinarne.
Ewaluacja:
Ewaluacja obejmuje następujące obszary planu:
- użyteczność – czego nauczyły się dzieci podczas zajęć z kuchcikowa
- strategia- czy stosowane metody, pomoce i środki dydaktyczne są skuteczne i przynoszą zamierzony efekt.
Narzędziami zebrania informacji po każdych zajęciach będą:
- ilustracje obrazujące „zadowolenie” (buzia uśmiechnięta) co wskazuje, że dziecku podobały się zajęcia, że się dużo nauczyło oraz „niezadowolenie” (buzia smutna) co wskazuje, iż dziecku nie podobały się zajęcia i niczego się nie nauczyło
- wywiad- zbieranie opinii dzieci
- obserwowane reakcje dzieci podczas wykonywania doświadczeń oraz satysfakcja z osiągniętego rezultatu.
Bibliografia:
1. PROGRAM-WARSZTATÓW-KULINARNYCH-KUCHCIKOWO.pdf (przedszkolankowo.pl)
2. Przepisy kulinarne, Czas Dzieci
3. A. Shah, „Mały szef kuchni. Moja pierwsza książka kucharska”, Bukowy Las, 2020
L.p. |
Temat |
Cele |
Sposób realizacji |
Pomoce |
1. Październik |
KOLOROWE KANAPKI |
- bezpieczne posługiwanie się sztućcami - poprawne nakrywanie do stołu; - kształtowanie nawyków zdrowego żywienia - zapoznanie się z piramidą zdrowego żywienia - rozwijanie motoryki małej |
- wykonanie kolorowych kanapek z wykorzystaniem warzyw: dzieci smarują masłem chleb, kroją warzywa z pomocom nauczyciela i układają na chleb |
- prezentacja wykonania kanapki przez nauczyciela. - sztućce - talerze - pieczywo - masło - warzywa - wędlina - ser żółty |
2. Listopad |
SAŁATKA OWOCOWA |
- rozwijanie umiejętności pracy w grupie - poprawne posługiwanie się sztućcami - estetyczne spożywanie posiłku - rozwijanie zdolności kulinarnych - rozwijanie motoryki małej |
- wykonywanie sałatki owocowej z owoców sezonowych. - dzieci kroją owoce na deseczce. Wkładają owoce do miseczki i mieszają z jogurtem owocowym |
- talerze - sztućce - deska do krojenia - owoce sezonowe - jogurty owocowe |
3. Grudzień |
Babeczki |
- rozwijanie zdolności kulinarnych - współpraca w grupie - poprawne nakrywanie di stołu - poprawne korzystanie ze sprzętu kuchennego - kształtowanie zmysłów |
- wykonanie czekoladowych babeczek - dzieci przesypują mąkę do miski. Dodają wszystkie składniki i mieszają mikserem. Każde dziecko nakłada jedną porcję ciasta do foremki - dzieci samodzielnie dekorują upieczone babeczki |
- foremki do babeczek - mikser - mąka -kakao - olej; - proszek do pieczenia - soda oczyszczona; - piekarnik; - cukier; - ozdoby na babeczki;
|
4. Styczeń |
Galaretka z owocami |
- kształtowanie nawyków zdrowego żywienia; - świadomość wpływu zdrowego odżywiania na zdrowie człowieka; - świadomość - kształtowanie motoryki małej - kształtowanie zmysłów |
- dzieci z pomocom nauczyciela kroją owoce na deseczce; - rozpuszczenie galaretki w ciepłej wodzie przez dzieci - rozlanie galaretki przez nauczyciela do szklanek; - włożenie przez dzieci ulubionych owoców do galaretek - dekorowanie stężonych galaretek
|
- galaretki owocowe - owoce - sztućce - talerze - deski do krojenia - ciepła woda - bita śmietana - sos czekoladowy
|
5. Luty |
Surówka |
- świadomość wpływu witamin, zawartych w warzywach, na zdrowie człowieka - kształtowanie nawyków zdrowego żywienia - rozwijanie motoryki małej - kształtowanie zmysłów - rozwijanie zdolności kulinarnych |
- dzieci tworzą samodzielnie surówkę z marchewki i jabłka - dzieci z pomocom nauczyciela obierają marchew i jabłka - przedszkolaki z pomocom nauczyciela ścierają marchew i jabłka n tarce |
- marchew - jabłka - tarka - sztućce -talerze - cukier
|
6. Marzec |
Gofry |
- zasady bezpiecznego wykorzystywania sprzętów kuchennych - kształtowanie zmysłów - rozwijanie umiejętności kulinarnych - rozwijanie motoryki małej |
- dzieci wraz z pomocą nauczyciela przygotowują ciasto na gofry - przedszkolaki wraz z pomocom nauczyciela kroją owoce - pieczenie gofrów - dekorowanie gofrów |
- mąka -proszek do pieczenia - sól - cukier - jajka - olej - mleko - owoce - bita śmietana - polewa - talerze - gofrowania - sztućce |
7. Kwiecień |
Hot- dogi |
- kształtowanie nawyków zdrowego żywienia - poprawne wykorzystywanie sprzętu kuchennego - kształtowanie zmysłów - estetyczne spożywanie posiłku |
- dzieci wraz z pomocą nauczyciela obierają i kroją warzywa - podpieczenie bułki i parówek w piekarniku - dzieci samodzielnie wykonują hot dogi ( nakładają ulubione warzywa) |
- bagietki - warzywa - ketchup - parówki - piekarnik - talerze |
8. Maj |
Wiosenna sałatka |
- kształtowanie nawyków zdrowego żywienia - zaznajomienie się z warzywami wiosennymi; - rozwijanie motoryki małej; - kształtowanie zmysłów - rozwijanie umiejętności kulinarnych |
- dzieci z pomocą nauczyciela wykonują sałatkę wiosenną, obierają i kroją warzywa. - dzieci samodzielnie starają się nakryć do stołu
|
- miska - jajka - groszek - rzodkiewka - papryka - majonez - łyżki - talerze |
9. Czerwiec |
Lodowy deser z owocami |
- rozwijanie zdolności kulinarnych - rozwijanie ciekawości kulinarnych wśród dzieci; - kształtowanie zmysłów - rozwijanie motoryki małej - nauka poprawnego nakrywania do stołu |
- dzieci wraz z nauczycielem tworzą desery lodowe ( dzieci samdzielnie nakładają lody na talerze i dekorują ulubionymi owocami) - krojenie owoców na desce |
- lody - owoce - bita śmietana - talerze - łyżeczki |