Plan  zajęć rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne

 ” Uczuciowe przedszkolaki”

 

 

Opracowała: mgr Agnieszka Stępień

mgr Iwona Wolska

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wstęp

 

 

Zajęcia są odpowiedzią na zauważone u dzieci problemy w zakresie umiejętności emocjonalno-społecznych oraz umiejętności komunikacyjnych, a także wyjściem naprzeciw wymogom edukacyjnym zawartym w aktualnej podstawie programowej wychowania przedszkolnego. Istotą tych zajęć będzie korygowanie zachowań niekonstruktywnych,                    a także nabywanie nowych umiejętności, co odbywa się dzięki odpowiednio zorganizowanemu środowisku, które spełnia rolę psychoedukacyjną, korekcyjną jak                     i terapeutyczną. Celem zajęć będzie nabywanie umiejętności społecznych jak rozwijanie kompetencji emocjonalno-społecznych poprzez  modelowanie (czyli uczenie się przez obserwację, naśladownictwo oraz aktywne uczestnictwo i przeżywanie) oraz utrwalanie prawidłowych rodzajów zachowania. Zajęcia pozwolą poznać dzieciom, przećwiczyć, poprawić lub całkowicie zmienić wybrane zachowania na pożądane czy społecznie akceptowane dzięki czemu uczestnicy mają większą szansę na sukces w szkole,  a później                w życiu dorosłym.

 

Założenia planu

Plan ten dostosowany jest do pracy z dziećmi 3, 4 letnimi, z wykorzystaniem najbliższego im środowiska, jakim jest przedszkole. Zajęcia będą prowadzone raz lub dwa razy  w miesiącu w zależności od potrzeby i możliwości  grupy. Wszystkie ćwiczenia zostaną dostosowane do potrzeb uczestników zajęć . Prowadzący dobiera ćwiczenia adekwatne do wieku dzieci, ich zainteresowań i możliwości psychofizycznych

 

 

Cele ogólne:

·        rozwijanie osobowości uczniów,

·        dostarczanie dzieciom wiedzy na temat uczuć,

·        ujawnianie uczuć jakie towarzyszą określonym sytuacjom,

·        umiejętność uważnego słuchania,

·        umiejętność radzenia sobie w trudnych sytuacjach,

·        pokojowe rozwiązywanie sytuacji konfliktowych, problemowe.

 

Cele szczegółowe:

 

Uczeń:

·        potrafi współdziałać w grupie,

·        tworzy normy grupowe,

·        rozpoznaje i nazywa uczucia u siebie i u innych,

·        rozwija umiejętności radzenia sobie z napięciem, złością, zazdrością, smutkiem.

·        potrafi różnicować i określać emocje,

·        ma poczucie własnej wartości,

·        potrafi właściwie komunikować się z otoczeniem i aktywnie słuchać,

·        nabywa umiejętności rozwiązywania konfliktów,

·        rozwija twórcze myślenie.

 

Procedury osiągania celów:

 

1. Metody i techniki pracy z grupą:

·        wykład,

·        dyskusja, tematyczne rozmowy grupowe,

·        psychodrama,

·        zabawy integracyjne,

·        zabawy edukacyjne,

·        ”burza mózgów”

·        Metoda W. Sherborne

·        rysunki i inne prace plastyczne.

 

2.Formy pracy:

·        zbiorowa

 

3.Metody sprawdzania osiągnięć ucznia:

·        bieżąca obserwacja ucznia.

 

Treści, które będą  podejmowane na zajęciach :

 

Ø Czarodziejskie słowa- zajęcia mają na celu przypomnienie zwrotów grzecznościowych.

Ø Emocje  - zajęcia koncentruje się na rozpoznawaniu i nazywaniu przeżywanych uczuć i emocji oraz ich konstruktywnym wyrażaniu i odreagowaniu ich w sposób akceptowany społecznie.

Ø Poczucie Własnej Wartości – zajęcia  ma na celu zwiększenie wiary w siebie oraz poczucia własnej wartości uczestników, co pozwala im lepiej funkcjonować w społeczeństwie.

Ø Moje Zasady – te zajęcia mają na celu wyjaśnienie dzieciom po co są zasady i dlaczego są tak ważne

Ø Ja To Chcę! –zajęcia mają na celu pokazanie, że nie zawsze można dostać to co się chce i radzenie sobie z emocją która wyniku tego się pojawia.

Ø Zabawki dla każdego – zajęcia mają na celu  usystematyzowaniu wiedzy na temat szanowania zabawek oraz dzielenie się nimi

Ø Oni Nie Chcą !- zajęcia mają na celu pokazanie co może zrobić dziecko gdy inni nie chcą poprosić go do zabawy, jak rozwiązać problem w sposób społecznie akceptowany

Ø Złość, Czyli To, Co Każdy z Nas Zna zajęcia mają na celu pokazanie  jak radzić sobie ze złością, nie raniąc innych.

Ø  Zazdrość  -zajęcia mają na celu  pokazanie jak radzić sobie  sposób społeczne akceptowanych z tym uczuciem ,

Ø  Smutek - zajęcia mają na celu  pokazanie jak radzić sobie  sposób społeczne akceptowanych z tym uczuciem,

Ø Wiem, jak się zachować- te zajęcia zapoznają i przypomną zasady dobrego                                i bezpiecznego zachowania, o których każdy powinien pamiętać.

Ø Ćwiczenia wg metody Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne- wspomaganie rozwoju dziecka poprzez ruch oraz kontakt emocjonalny i fizyczny.

 

 

Literatura:

1.Magdalena Hinz ,,Wiem, jak się zachować -Pomoce do nauki zasad odpowiedniego zachowania w niebezpiecznych i trudnych sytuacjach”.

2. Natalia Nolewajka ,, Każdy przedszkolak zasady zna i o innych dba –zajęcia społeczne”.

3.Podstawa programowa wychowania przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych formach wychowania przedszkolnego.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

https://przedszkoleniegowa.szkolnastrona.pl/art,763,zajecia-tus-j-lamch

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Temat: Czarodziejskie słowa

 

1. Burza mózgów „Czarodziejskie słowa”

– co to są czarodziejskie słowa, kiedy je stosujemy - naprowadzenie dzieci poprzez rozmowę i ilustracje obrazujące użycie owych słów w życiu codziennym (dzień dobry, do widzenia, proszę, dziękuję, przepraszam, smacznego).

2. Zabawa „Proszę-dziękuję”
Nauczyciel podaje jednemu dziecku piłeczkę mówiąc proszę, ono musi odpowiedzieć dziękuję i podać ją kolejnej osobie z użyciem form grzecznościowych.

3. Zabawa „Prawda/fałsz” z wykorzystaniem obrazków:
Dzieci odpowiadają na pytania podnosząc do góry obrazek z buzią uśmiechniętą – prawda lub smutną – fałsz:
• Gdy wchodzimy rano do sali mówimy „dobry wieczór”.
• Gdy idziemy spać mówimy rodzicom „dobranoc”.
• Idąc do domu mówimy „do widzenia”
• Gdy kogoś uderzę mówię „przepraszam”
• Gdy widzę Panią z przedszkola mówię „smacznego”
• Gdy chcę żeby ktoś podał mi zabawkę mówię „proszę”
• Gdy zaczynam jeść śniadanie mówię wszystkim „do widzenia”
• Gdy ktoś mi podaje mi zabawkę mówię „dziękuję”

 

 

. Zabawa powitalna „Powitanie żabek”.

 

 

  • Piosenka na melodię „Panie Janie”:

 

Dzisiaj w stawie, dzisiaj w stawie
wielki szum, wielki szum
Żabki się wołają, żabki się witają
kum kum kum
kum kum kum. 

 

2. Rozmowa z dziećmi o tym, z kim i jakimi słowami należy się witać.

 

 

  • Opisanie sytuacji, w których należy mówić „dzień dobry”, „do widzenia”, „cześć”.

 

 

3. „Czarodziejskie słowa” -  słuchanie wierszyków – rymowanek

 

Przepraszam, jeśli coś przeskrobię.

Proszę, gdy nie dam rady sam.

Dziękuję, kiedy coś otrzymam.

Tych słów używam – mówię wam.

Magiczne słowa – pewnie wiecie -

Wyczarowują dobro na świecie.

 

Kiedy kogoś spotykamy,

gdy się witać czas,

wtedy grzecznie „Dzień dobry”

mówi każdy z nas.

Kiedy czas się pożegnać,

gdy się rozstać czas,

„do widzenia” z uśmiechem,

powie każdy z nas.

 

4. Zabawa ruchowa: „Powitanie różnymi częściami ciała”. 

 

5. Oglądanie ilustracji przedstawiających różne stany emocjonalne (radość, smutek, złość, strach).

 

 

  • Rozmowa z dziećmi o tym, w jakich sytuacjach mogą nam towarzyszyć określone emocje.

 

 

 

6. Pokazywanie przez dzieci określonych stanów emocjonalnych poprzez mimikę twarzy. 

 

7. Zabawa ruchowa „Baloniki: złości, radości i smutku”.

 

 

  • Dzieci poruszają się przy dźwiękach muzyki, na przerwę ustawiają się pod odpowiednim balonikiem o którym mówi nauczycielka.  Każdy balonik znajduje się w innym miejscu sali i jest oznaczony symbolem oddającym daną emocję.

 

 

8. Ćwiczenie interaktywne na tablicy multimedialnej.

 

 

  • https://wordwall.net/pl/resource/29947129/magiczne-s%C5%82owa

 

 

9. Zaprezentowanie dzieciom piosenki o tematyce „Magicznych słów” :

 

 

  • https://www.youtube.com/watch?v=DL6eWrZAizQ 

 

 

10. „Co powiedzieć?” – zgadywanki