Plan zajęć rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne
” Uczuciowe przedszkolaki”
Opracowała: mgr Agnieszka Stępień
mgr Iwona Wolska
Wstęp
Zajęcia są odpowiedzią na zauważone u dzieci problemy w zakresie umiejętności emocjonalno-społecznych oraz umiejętności komunikacyjnych, a także wyjściem naprzeciw wymogom edukacyjnym zawartym w aktualnej podstawie programowej wychowania przedszkolnego. Istotą tych zajęć będzie korygowanie zachowań niekonstruktywnych, a także nabywanie nowych umiejętności, co odbywa się dzięki odpowiednio zorganizowanemu środowisku, które spełnia rolę psychoedukacyjną, korekcyjną jak i terapeutyczną. Celem zajęć będzie nabywanie umiejętności społecznych jak rozwijanie kompetencji emocjonalno-społecznych poprzez modelowanie (czyli uczenie się przez obserwację, naśladownictwo oraz aktywne uczestnictwo i przeżywanie) oraz utrwalanie prawidłowych rodzajów zachowania. Zajęcia pozwolą poznać dzieciom, przećwiczyć, poprawić lub całkowicie zmienić wybrane zachowania na pożądane czy społecznie akceptowane dzięki czemu uczestnicy mają większą szansę na sukces w szkole, a później w życiu dorosłym.
Założenia planu
Plan ten dostosowany jest do pracy z dziećmi 3, 4 letnimi, z wykorzystaniem najbliższego im środowiska, jakim jest przedszkole. Zajęcia będą prowadzone raz lub dwa razy w miesiącu w zależności od potrzeby i możliwości grupy. Wszystkie ćwiczenia zostaną dostosowane do potrzeb uczestników zajęć . Prowadzący dobiera ćwiczenia adekwatne do wieku dzieci, ich zainteresowań i możliwości psychofizycznych
Cele ogólne:
· rozwijanie osobowości uczniów,
· dostarczanie dzieciom wiedzy na temat uczuć,
· ujawnianie uczuć jakie towarzyszą określonym sytuacjom,
· umiejętność uważnego słuchania,
· umiejętność radzenia sobie w trudnych sytuacjach,
· pokojowe rozwiązywanie sytuacji konfliktowych, problemowe.
Cele szczegółowe:
Uczeń:
· potrafi współdziałać w grupie,
· tworzy normy grupowe,
· rozpoznaje i nazywa uczucia u siebie i u innych,
· rozwija umiejętności radzenia sobie z napięciem, złością, zazdrością, smutkiem.
· potrafi różnicować i określać emocje,
· ma poczucie własnej wartości,
· potrafi właściwie komunikować się z otoczeniem i aktywnie słuchać,
· nabywa umiejętności rozwiązywania konfliktów,
· rozwija twórcze myślenie.
Procedury osiągania celów:
1. Metody i techniki pracy z grupą:
· wykład,
· dyskusja, tematyczne rozmowy grupowe,
· psychodrama,
· zabawy integracyjne,
· zabawy edukacyjne,
· ”burza mózgów”
· Metoda W. Sherborne
· rysunki i inne prace plastyczne.
2.Formy pracy:
· zbiorowa
3.Metody sprawdzania osiągnięć ucznia:
· bieżąca obserwacja ucznia.
Treści, które będą podejmowane na zajęciach :
Ø Czarodziejskie słowa- zajęcia mają na celu przypomnienie zwrotów grzecznościowych.
Ø Emocje - zajęcia koncentruje się na rozpoznawaniu i nazywaniu przeżywanych uczuć i emocji oraz ich konstruktywnym wyrażaniu i odreagowaniu ich w sposób akceptowany społecznie.
Ø Poczucie Własnej Wartości – zajęcia ma na celu zwiększenie wiary w siebie oraz poczucia własnej wartości uczestników, co pozwala im lepiej funkcjonować w społeczeństwie.
Ø Moje Zasady – te zajęcia mają na celu wyjaśnienie dzieciom po co są zasady i dlaczego są tak ważne
Ø Ja To Chcę! –zajęcia mają na celu pokazanie, że nie zawsze można dostać to co się chce i radzenie sobie z emocją która wyniku tego się pojawia.
Ø Zabawki dla każdego – zajęcia mają na celu usystematyzowaniu wiedzy na temat szanowania zabawek oraz dzielenie się nimi
Ø Oni Nie Chcą !- zajęcia mają na celu pokazanie co może zrobić dziecko gdy inni nie chcą poprosić go do zabawy, jak rozwiązać problem w sposób społecznie akceptowany
Ø Złość, Czyli To, Co Każdy z Nas Zna – zajęcia mają na celu pokazanie jak radzić sobie ze złością, nie raniąc innych.
Ø Zazdrość -zajęcia mają na celu pokazanie jak radzić sobie sposób społeczne akceptowanych z tym uczuciem ,
Ø Smutek - zajęcia mają na celu pokazanie jak radzić sobie sposób społeczne akceptowanych z tym uczuciem,
Ø Wiem, jak się zachować- te zajęcia zapoznają i przypomną zasady dobrego i bezpiecznego zachowania, o których każdy powinien pamiętać.
Ø Ćwiczenia wg metody Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne- wspomaganie rozwoju dziecka poprzez ruch oraz kontakt emocjonalny i fizyczny.
Literatura:
1.Magdalena Hinz ,,Wiem, jak się zachować -Pomoce do nauki zasad odpowiedniego zachowania w niebezpiecznych i trudnych sytuacjach”.
2. Natalia Nolewajka ,, Każdy przedszkolak zasady zna i o innych dba –zajęcia społeczne”.
3.Podstawa programowa wychowania przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych formach wychowania przedszkolnego.
https://przedszkoleniegowa.szkolnastrona.pl/art,763,zajecia-tus-j-lamch
Temat: Czarodziejskie słowa
1. Burza mózgów „Czarodziejskie słowa”
– co to są czarodziejskie słowa, kiedy je stosujemy - naprowadzenie dzieci poprzez rozmowę i ilustracje obrazujące użycie owych słów w życiu codziennym (dzień dobry, do widzenia, proszę, dziękuję, przepraszam, smacznego).
2. Zabawa „Proszę-dziękuję”
Nauczyciel podaje jednemu dziecku piłeczkę mówiąc proszę, ono musi odpowiedzieć dziękuję i podać ją kolejnej osobie z użyciem form grzecznościowych.
3. Zabawa „Prawda/fałsz” z wykorzystaniem obrazków:
Dzieci odpowiadają na pytania podnosząc do góry obrazek z buzią uśmiechniętą – prawda lub smutną – fałsz:
• Gdy wchodzimy rano do sali mówimy „dobry wieczór”.
• Gdy idziemy spać mówimy rodzicom „dobranoc”.
• Idąc do domu mówimy „do widzenia”
• Gdy kogoś uderzę mówię „przepraszam”
• Gdy widzę Panią z przedszkola mówię „smacznego”
• Gdy chcę żeby ktoś podał mi zabawkę mówię „proszę”
• Gdy zaczynam jeść śniadanie mówię wszystkim „do widzenia”
• Gdy ktoś mi podaje mi zabawkę mówię „dziękuję”
. Zabawa powitalna „Powitanie żabek”.
- Piosenka na melodię „Panie Janie”:
Dzisiaj w stawie, dzisiaj w stawie
wielki szum, wielki szum
Żabki się wołają, żabki się witają
kum kum kum
kum kum kum.
2. Rozmowa z dziećmi o tym, z kim i jakimi słowami należy się witać.
- Opisanie sytuacji, w których należy mówić „dzień dobry”, „do widzenia”, „cześć”.
3. „Czarodziejskie słowa” - słuchanie wierszyków – rymowanek
Przepraszam, jeśli coś przeskrobię.
Proszę, gdy nie dam rady sam.
Dziękuję, kiedy coś otrzymam.
Tych słów używam – mówię wam.
Magiczne słowa – pewnie wiecie -
Wyczarowują dobro na świecie.
Kiedy kogoś spotykamy,
gdy się witać czas,
wtedy grzecznie „Dzień dobry”
mówi każdy z nas.
Kiedy czas się pożegnać,
gdy się rozstać czas,
„do widzenia” z uśmiechem,
powie każdy z nas.
4. Zabawa ruchowa: „Powitanie różnymi częściami ciała”.
5. Oglądanie ilustracji przedstawiających różne stany emocjonalne (radość, smutek, złość, strach).
- Rozmowa z dziećmi o tym, w jakich sytuacjach mogą nam towarzyszyć określone emocje.
6. Pokazywanie przez dzieci określonych stanów emocjonalnych poprzez mimikę twarzy.
7. Zabawa ruchowa „Baloniki: złości, radości i smutku”.
- Dzieci poruszają się przy dźwiękach muzyki, na przerwę ustawiają się pod odpowiednim balonikiem o którym mówi nauczycielka. Każdy balonik znajduje się w innym miejscu sali i jest oznaczony symbolem oddającym daną emocję.
8. Ćwiczenie interaktywne na tablicy multimedialnej.
- https://wordwall.net/pl/resource/29947129/magiczne-s%C5%82owa
9. Zaprezentowanie dzieciom piosenki o tematyce „Magicznych słów” :
- https://www.youtube.com/watch?v=DL6eWrZAizQ
10. „Co powiedzieć?” – zgadywanki