
PROCEDURA NADANIA IMIENIA SZKOLE PODSTAWOWEJ W ZESPOLE SZKOLNO-PRZEDSZKOLNYM W ZALESIU Z SIEDZIBĄ W MARIANOWIE
PROCEDURA NADANIA IMIENIA
SZKOLE PODSTAWOWEJ
W ZESPOLE SZKOLNO-PRZEDSZKOLNYM
W ZALESIU Z SIEDZIBĄ
W MARIANOWIE
I. Cel procedury
Procedura określa zasady nadania imienia Szkole Podstawowej w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Zalesiu z siedzibą w Marianowie.
II. Podstawa prawna
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 lutego 2019 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli oraz na podstawie art. 111 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2018 r. poz. 996, 1000, 1290, 1669 i 2245)
III. Założenia procedury
Niniejsza procedura została opracowana przez zespół koordynujący działania zmierzające do wyboru patrona i podlega zaopiniowaniu przez Radę Pedagogiczną, Radę Rodziców i Samorząd Uczniowski.
Działania opisane w tym dokumencie mają doprowadzić do nadania imienia naszej placówce.
IV. Zakres procedury
Procedura swym zakresem obejmuje wszystkich uczniów, ich rodziców (opiekunów prawnych), nauczycieli oraz pracowników administracji i obsługi Szkoły Podstawowej w Zalesiu.
Poprzez nadanie imienia szkoła:
a) zyska własną tożsamość wyróżniającą ją spośród innych szkół,
b) będzie budować własny system wychowania w oparciu o autorytet patrona i wartości, które reprezentował swoim życiem i działalnością,
c) będzie promowała postać patrona,
d) będzie mogła pozyskiwać do współpracy osoby i instytucje związane z patronem,
e) będzie tworzyła własny ceremoniał.
V. Określenie zasad i terminu zgłaszania kandydatur na patrona szkoły
1. Kandydatury na patrona szkoły mogą zgłaszać: klasy (oddziały), rada rodziców, rada pedagogiczna, pracownicy obsługi i administracji Szkoły Podstawowej w Zalesiu.
2. Kandydatury na patrona są zgłaszane na drukach – załącznik nr 1 (do pobrania w sekretariacie szkoły lub na stronie internetowej szkoły https://spzalesie.wodzierady.pl/ w terminie do 30 maja 2025 r.)
3. Zbierania kandydatur, tworzenia list rankingowych oraz sporządzania stosownej dokumentacji dokonuje Zespół powołany do spraw organizacji nadania imienia.
4. W skład Komisji Wyborczej wchodzą: przedstawiciel Rady Pedagogicznej, przedstawiciel Rady Rodziców oraz przedstawiciel Samorządu Uczniowskiego.
5. Wyniki dotyczące wyboru kandydatów zostaną zamieszczone na stronie internetowej szkoły w zakładce poświęconej nadaniu szkole imienia.
6. Za umieszczenie wyżej wymienionych informacji odpowiada administrator strony internetowej szkoły.
VI. Zasady wyboru patrona szkoły
1. Prawo do wyboru patrona szkoły mają uczniowie i ich rodzice, nauczyciele oraz pracownicy niepedagogiczni Szkoły Podstawowej w Zalesiu.
2. Wybór patrona szkoły następuje w drodze tajnego osobistego głosowania na zgłoszonych kandydatów.
3. Każdy głosujący może oddać tylko jeden głos na karcie głosowania – załącznik nr 2.
4. Termin głosowania: 10 czerwca 2025 r.
5. Za organizację, przebieg głosowania, liczenie głosów, przygotowanie protokołu z wyboru oraz poinformowanie o wynikach odpowiada Komisja Wyborcza.
6. Komisja Wyborcza ogłasza wyniki wyborów na patrona szkoły następnego dnia po podliczeniu głosów.
7. Wyniki wyborów będą zamieszczone na stronie internetowej szkoły w zakładce poświęconej nadaniu szkole imienia.
8. W przypadku uzyskania przez kandydatów takiej samej liczby głosów, o wyborze patrona decyduje Komisja Wyborcza w porozumieniu z Radą Pedagogiczną, Radą Rodziców i Samorządem Uczniowskim.
VII. Harmonogram działań
Działania |
Termin |
Osoby odpowiedzialne |
Etap I Wybór patrona |
|
|
Koncepcja nadania imienia szkole.
|
Marzec 2025 |
|
Opracowanie i przedstawienie planu pracy nad nadaniem imienia.
|
Marzec 2025 |
Zespół |
Informacje na stronie internetowej szkoły odnośnie działań związanych
|
Marzec kwiecień, maj, czerwiec 2025
|
Zespół |
Rozpropagowanie idei nadania imienia szkole wśród uczniów, rodziców, nauczycieli, społeczności lokalnej.
|
Marzec, Kwiecień 2025 |
Wychowawcy klas |
Zebranie propozycji kandydata na patrona szkoły spośród wszystkich propozycji uczniów, nauczycieli oraz rodziców
|
5 czerwiec 2025
|
Zespół |
Wytypowanie trzech kandydatów na patrona: 1. Wybór kandydata na patrona szkoły przez Samorząd Uczniowski: 2. Wybór kandydata na patrona szkoły przez Radę Rodziców; 3. Wybór kandydata na patrona szkoły przez Radę Pedagogiczną.
|
30 maja 2025
|
Zespół, Rada Rodziców, Samorząd Uczniowski |
Opracowanie broszury, gazetki i plakatu informacyjnego o wybranych trzech kandydatach na patrona szkoły.
|
2 czerwca 2025
|
Samorząd, nauczyciele językowcy, |
Przeprowadzenie wyborów patrona spośród zaproponowanych trzech propozycji. Każdy członek społeczności szkolnej na prawo oddać jeden głos. Dwoje rodziców otrzymuje jeden wspólny głos.
|
10 czerwca 2025
|
Powołana komisja (przedstawiciele Rady Rodziców, Samorządu Uczniowskiego, Rady Pedagogicznej) |
Posiedzenie Rady Pedagogicznej zatwierdzające wspólnego kandydata na patrona.
|
Czerwiec 2025
|
Dyrektor |
Sformułowanie wspólnego wniosku do organu prowadzącego o nadanie imienia placówce.
|
Czerwiec 2025
|
Dyrektor wraz |
Etap II Popularyzacja patrona
|
|
|
Opracowanie i wydanie broszury dotyczącej patrona.
|
Czerwiec 2025 |
nauczyciel informatyki, nauczyciele językowcy |
Przygotowanie prezentacji multimedialnej o naszej szkole i jej przyszłym patronie.
|
Czerwiec, wrzesień 2025
|
Nauczyciele: informatyki, |
Popularyzacja patrona na godzinach
|
Cały rok szkolny
|
Wychowawcy klas |
Zorganizowanie konkursów: plastycznego, literackiego, teatralnego związanego z patronem.
|
Cały rok szkolny
|
nauczyciele plastyki |
Etap III Przygotowania do uroczystości nadania imienia
|
|
|
Przeprowadzenie konkursu na logo szkoły. Plastyczny dla klas1-4, grafiki komputerowej 5-8
|
Wrzesień 2025 |
nauczyciele plastyki |
Zaprojektowanie kącika upamiętniającego/tablicy pamiątkowej związanej z nadaniem imienia.
|
Październik/listopad 2025
|
Nauczyciel historii, nauczyciel |
Przygotowanie uroczystości nadania szkole imienia. |
Październik/ styczeń 2026
|
P. Krakowiak |
Zorganizowanie uroczystości
|
Luty 2026 |
Wszyscy |
VIII. Podsumowanie
Po nadaniu imienia Szkole Podstawowej w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Zalesiu wypracowane będą formy działań wychowawczych związanych z honorowaniem patrona szkoły:
- nawiązanie współpracy ze szkołą/szkołami o tym samym imieniu,
- przygotowanie lekcji związanych z patronem,
- wykonanie wystawy, sesji, konkursów (literackich, plastycznych itd.) tematycznie związanych z patronem,
- zorganizowanie spotkań z ludźmi, którzy bezpośrednio lub pośrednio związani są z patronem,
- umieszczenie na stronie internetowej informacji o patronie.
Załącznik nr 1
ZGŁOSZENIE KANDYDATA NA PATRONA SZKOŁY PODSTAWOWEJ W ZESPOLE SZKOLNO-PRZEDSZKOLNYM
W ZALESIU Z SIEDZIBĄ W MARIANOWIE
Zgłaszam/zgłaszamy kandydaturę…………………………………………………………….na Patrona Szkoły Podstawowej w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Zalesiu
Uzasadnienie: ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Podpis/-y zgłaszającego/zgłaszający
Załącznik nr 2
KARTA DO GŁOSOWANIA W WYBORACH
NA PATRONA
SZKOŁY PODSTAWOWEJ W ZESPOLE SZKOLNO-PRZEDSZKOLNYM W ZALESIU
Z SIEDZIBĄ W MARIANOWIE
Kandydaci:
Lp. |
Imię i nazwisko/nazwa |
X
|
1.
|
|
|
2.
|
|
|
3.
|
|
|
UWAGA!
Głosować można tylko na jednego kandydata, stawiając znak „x” w kratce po lewej stronie, obok nazwiska.
Postawienie znaku „x” w kratce obok nazwiska dwóch lub więcej kandydatów albo niepostawienie znaku „x” w żadnej kratce powoduje nieważność głosu.
Pieczęć szkoły